Page 79 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana. "Żółta gwiazda i czerwony krzyż" Arnold Mostowicz
P. 79

Żydostwo wschodnie, w swojej ortodoksyjno-chasydzkiej masie
                  izolujące się od wszelkich wpływów z zewnątrz, pozostało wierne mistycy-
                  zmowi i filozofii religijnej Baalszemtowa , a w swojej mniej już pokaźnej
                                                 43
                  części ulegało nowoczesnym wprawdzie, ale też wyodrębniającym Żydów
                  z otaczających ich społeczeństw – ideom Medema  czy Borochowa .
                                                           44
                                                                         45
                  Natomiast żydostwo niemieckie coraz szybciej, choć, jak się okazało,
                  tylko powierzchownie, integrowało się z narodem niemieckim, konse-
                  kwentnie rozwijając poglądy Mojżesza Mendelssohna , z uporem się
                                                              46
                  asymilowało.
                    O tym wszystkim uczył się w szkole, o wszystkich tych sprawach dys-
                  kutowano zaciekle w domu. Gdy przebywał podczas studiów we Francji,
                  po dojściu Hitlera do władzy i po pojawieniu się pierwszych emigrantów
                  na zachodzie Europy problemy te nabrały ostrości, a dyskusje zajadło-
                  ści. Wiedział, choć mu ani te poglądy, ani zaciekłość w ich wyrażaniu
                  nie odpowiadały, że olbrzymia większość żydostwa polskiego każdą formę
                  asymilacji uważała za apostazę. Miał też okazję przekonania się, iż Żydzi
                  niemieccy nie tylko trwanie w mistycyzmie chasydzkim czy wyodrębnia-
                  nie się z otaczającego społeczeństwa uważali za ciemnotę i zacofanie, ale
                  okazywali wręcz rasową niechęć wobec każdego Żyda, który pochodził
                  ze wschodu Europy . Nawet na emigracji, nawet w warunkach wygna-
                                  47
                  nia. Przecież ani razu nie dostąpił zaszczytu, by zostać zaproszonym do
                  rodziców swojej dziewczyny. Ba! Wiedział, że nawet nazwisko jego jest
                  w jej domu otoczone anatemą.

                  43   Rabbi Israel ben-Eliezer (1698-1760), znany bardziej pod przydomkiem HaBaal Szem Tow – rabin,
                    cadyk, jeden z twórców chasydyzmu, żydowskiego ruchu religijno-mistycznego zwalczającego
                    tendencje emancypacyjne na terenach dawnej Rzeczypospolitej w XVIII w.
                  44  Włodzimierz Medem (1879-1923) – jeden z założycieli i teoretyków Bundu, żydowskiej partii
                    socjalistycznej propagującej federalistyczną strukturę partii i autonomię kulturalno-narodową.
                  45   Dow Ber Borochow (1881-1917) – rosyjski polityk i filozof żydowskiego pochodzenia, jeden z głównych
                    ideologów i założycieli ruchu syjonizmu socjalistycznego. Teoretyk i współtwórca Poalej Syjon,
                    żydowskiej partii robotniczej wiążącej sprawę wyzwolenia społecznego z odbudową niepodległego
                    państwa w Palestynie.
                  46  Mojżesz Mendelssohn (1729-1786) – filozof żydowski i niemiecki, pisarz, językoznawca, pierwszy
                    propagator zrównania praw Żydów z ludnością nieżydowską w krajach niemieckich. Inicjator ruchu
                    oświecenia żydowskiego (Haskali), którego poglądy na judaizm legły u podstaw prądu głoszącego
                    nieuchronność asymilacji Żydów.
                  47  Szerzej patrz: E. Mendelsohn, Żydzi Europy Środkowo-Wschodniej w okresie międzywojennym,
                    Warszawa 1992.

                                                                         77






         Mostowicz_zgck_-010214_.indd   77                                   14-01-31   14:37
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84