Page 105 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana. "Żółta gwiazda i czerwony krzyż" Arnold Mostowicz
P. 105

tym bardziej że obydwie strony uzgadniały skład sądu i obydwie strony
                  zobowiązywały się decyzje tego sądu respektować. Rozumie pan? Dopiero
                  później nazwa ta przeszła na sądy czy wyroki świata przestępczego, roz-
                  strzygające wszelkie spory w myśl niepisanych praw, zwyczajów czy zasad
                  środowisk przestępczych. Bardzo ważne było to, że zgodnie z sensem
                  pierwowzoru wyroki dintojry były święte i nie było od nich odwołania.
                  Niech mnie pan nie ciągnie za język... Nie jestem specjalistą w i tych
                  sprawach i nie jestem przygotowany do rozwinięcia tego tematu, który,
                  jak widzę, bardzo pana zainteresował, ale niech mi pan wierzy, dintojra
                  stanowiła  ważny  czynnik  w  tworzeniu  swoistych  norm  postępowania
                  obowiązujących w żydowskim świecie przestępczym, a później nie tylko
                  żydowskim. Dzięki dintojrze powstały pewne reguły gry, które pozwalały
                  na lepszą organizację, a przede wszystkim dyscyplinę. Nie muszę chyba
                  pana przekonywać, jakie w tym świecie ma to znaczenie... Powiedzia-
                  łem panu, że nie zamierzam rozwijać tego tematu, ale chciałbym jeszcze
                  podzielić się z panem pewnym spostrzeżeniem, które za chwilę przenie-
                  sie nas, jeśli pan pozwoli, za ocean. A w czasie – w lata dwudzieste i trzy-
                  dzieste tego wieku. Lata trzydzieste to w Stanach Zjednoczonych złote
                  lata prohibicji. Złote – dla różnego rodzaju band, gangów, potężnych
                  organizacji o obrotach idących w setki milionów dolarów, organizacji
                  zatrudniających tysiące ludzi; kontrolujących produkcję, transport i han-
                  del alkoholem, setki domów publicznych, tysiące domów gry, nocnych
                  lokali, racket  rządzący syndykatami, a przede wszystkim Tammany Hall
                            99
                                                                         100
                  – partię demokratyczną w Nowym Jorku. W związku z tym potężnym,
                  można rzec, wspaniałym wzrostem siły świata przestępczego, czyje to
                  nazwiska były wówczas na ustach wszystkich, a już na pewno nie znikały
                  z łamów prasy? Pan oczywiście tego ani pamiętać, ani wiedzieć nie
                  może. Otóż były to nazwiska prawie wyłącznie Włochów i Żydów. Jeśli
                  o Włochów idzie, rzecz wydaje się zrozumiała: przeniesiono do Nowego
                  Jorku, do Chicago czy Los Angeles prawa mafii, a przede wszystkim

                  99   Racket – angielskie wyrażenie oznaczające wymuszanie haraczu za rzekomą ochronę.
                  100  Tammany Hall to potoczna nazwa stowarzyszenia znanego jako Society of St. Tammany lub
                    Sons of St. Tammany, które było polityczną organizacją, założoną w 1786 r. w Nowym Jorku.
                    Stowarzyszenie było związane z Partią Demokratyczną i odgrywało kluczową rolę w kontrolowaniu
                    działalności miejscowych polityków.
                                                                        103






         Mostowicz_zgck_-010214_.indd   103                                  14-01-31   14:37
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110