Page 104 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana. "Żółta gwiazda i czerwony krzyż" Arnold Mostowicz
P. 104

od Jom Kippur  jednego roku do Jom Kippur drugiego. Na Nowomiejskiej
                              94
                  i na Wschodniej, na Kamiennej i na Peipera, na Południowej i Żydowskiej
                  – ona właśnie, kapociarsko-rzemieślniczo-handlarska biedota była wizy-
                  tówką tej części miasta. W ponurych, szarych, brudnych kamienicach
                  ponure, szare, brudne mieszkania zapchane były gratami i dziećmi
                  i zawsze pachniały cebulą i praniem. W tych to mieszkaniach podczas
                  piątkowo-sobotnich spotkań opowiadano sobie o fortunie Poznańskiego,
                  o mądrości i wpływach tego czy innego cadyka, o ostatniej roli Molly
                  Picon , o chorobach dzieci i o podatkach, co oddychać Żydom nie
                       95
                  pozwalają, o Palestynie i o Trockim. Tutaj też rodziła się i przechodziła
                  z ust do ust legenda o łódzkiej dintojrze, i o jej bohaterach, o Fajwlu
                  Buciku , o Szai Magnacie , a przede wszystkim o Ślepym Maksie .
                                                                      98
                        96
                                       97
                    Dintojra... Wie pan chyba, skąd ta nazwa pochodzi? Dosłownie zna-
                  czy: sąd według zasad Tory. Takie sądy sprawowali rabini, a później termi-
                  nem dintojry określano wszelkie sądy polubowne, to znaczy takie, które
                  pozwalały na omijanie zwykłych, oficjalnych sądów państwowych repre-
                  zentujących władzę i porządek administracyjny gojów. Wielowiekowe
                  doświadczenie nauczyło Żydów, aby do takiego sądu, uosabiającego
                  porządek prawny społeczeństw, w których żyli, odnosić się z daleko idącą
                  rezerwą. Nic nie wzbudziło zaufania – ani przewlekła procedura, ani decy-
                  zje, wyroki, orzeczenia, na które miały wpływ siły niezbadane, najczęściej
                  wrogie Żydowi. Dintojra stwarzała rękojmię, że wyrok będzie bezstronny,



                  94   Jom Kippur (Dzień Pojednania) – święto żydowskie o charakterze pokutnym. Przypada na przełomie
                    września i października. Szerzej patrz: N. Kameraz-Kos, Święta i obyczaje żydowskie, Warszawa
                    1997, s. 47-54.
                  95   Molly Picon (1898-1992) – amerykańska aktorka teatralna i filmowa żydowskiego pochodzenia,
                    gwiazda teatru i filmu w języku jidysz.
                  96  Fajwel Bucik – jeden z szefów łódzkiego świata przestępczego.
                  97   Szaja Zylberszac, zwany Szają Magnatem (1884-1942) – członek łódzkiego świata przestępczego.
                  98   Menachem Borensztajn (pisownia także: Bornsztajn, Bornstein) – znany pod przydomkiem Ślepy Maks
                    (1890-1960)  –  legendarny  łódzki  gangster.  Arnold  Mostowicz  jest  autorem  fabularyzowanej
                    opowieści o Bornsztajnie pt. Ballada o Ślepym Maksie, Łódź 1998. Postać herszta gangsterów,
                    zwanego też łódzkim Robin Hoodem, stała się kanwą kilku innych książek. Zob: J. Indelak, Szczury
                    ze złego miasta, Łódź 1990; K. Lewandowski,  Perkalowy dybuk, Wrocław 2009. Powstał też
                    serial dokumentalny Ten bandycki świat trzydziestych lat, w którym w postać Maksa wcielił się
                    Bronisław Wrocławski, oraz spektakl teatralny Kokolobolo, czyli opowieść o przypadkach Ślepego
                    Maksa i Szai Magnata na deskach Teatru Nowego im. K. Dejmka w reżyserii Jacka Głomba.
                    Młodzi łodzianie zafascynowani postacią gangstera zorganizowali grę miejską „Łap złodzieja”.
                  102






         Mostowicz_zgck_-010214_.indd   102                                  14-01-31   14:37
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109