Page 102 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana. "Żółta gwiazda i czerwony krzyż" Arnold Mostowicz
P. 102

Prawdziwy koniec łódzkiej dintojry


                    Początek tego, co mam panu do powiedzenia, sięga bardzo dawnych
                  czasów. My, Żydzi, wie pan, tak bardzo przywykliśmy do batów histo-
                  rii, że nasze dzieje poszatkowaliśmy według klęsk, którymi żydowski Pan
                  Bóg doświadczał swój naród wybrany. Od niewoli egipskiej począwszy
                  słupy milowe tych dziejów z rzadka tylko wyznaczają epoki względnego
                  spokoju i jeszcze względniejszego dobrobytu. Większość tych słupów
                  przybrana jest podartym tałesem lub zakrwawioną poszwą po pogromie.
                  Jeszcze w okresie mojego dzieciństwa, gdy w sobotnie popołudnia cała
                  rodzina zbierała się u babki, o rzeziach dokonywanych przez kozaków
                  Petlury  czy białogwardzistów Denikina  opowiadano sobie jak o wyda-
                                                  87
                        86
                  rzeniach ciągle aktualnych, jakby cytowano z gazety kronikę wypadków.
                  Wydarzenia te, wie pan, przyjmowane były przez wielu Żydów jako coś,
                  co pozwala uwiarygodnić bieg historii. Bez nich byłaby nierzeczywista.
                  Czasy mojej młodości oznakowane były innymi rzeziami i pogromami.
                  Ukrzyżowani zostali Żydzi przez naród, który ukochali, a rolę Piłata grał
                  cały świat cywilizowany, ze swoimi instytucjami i kościołami... Nie, nie...
                  Niech mi pan nie przerywa. Naprawdę nie ma się o co spierać. Zgodzę
                  się z panem, że rozpocząłem opowiadanie uderzając w nazbyt potężny
                  dzwon, choć to przecież ani Hagada , ani Księga Estery . A poza tym,
                                                               89
                                               88
                  jakie w ogóle znaczenie może mieć mój pogląd na te sprawy? Mniej on
                  znaczy niż pyłek na klapie pańskiej marynarki... O tutaj, pozwoli pan,
                  86  Symon Wasylowycz Petlura (1879-1926) – ukraiński polityk i działacz narodowy, ataman – naczelny
                    dowódca wojsk Ukraińskiej Republiki Ludowej oraz prezydent URL w latach 1919-1926 (od 1921 r.
                    na uchodźstwie).
                  87   Anton Iwanowicz Denikin (1872-1947) – rosyjski oficer, generał carskiej armii podczas I wojny
                    światowej, dowódca Armii Ochotniczej, jeden z kilku najważniejszych dowódców „białych” podczas
                    rosyjskiej wojny domowej 1918-1921. W 1919 r. przez Ukrainę pod wszystkimi administracjami
                    sprawującymi władzę na jej terytorium przetoczyła się fala antyżydowskich pogromów, w której
                    życie straciło blisko 100 tys. ludzi, większość padła ofiarą napadów rabunkowych przeprowadzanych
                    oddziały podporządkowane URL, Kozaków dońskich z oddziałów gen. Denikina.
                  88   Hagada – z języka hebrajskiego: opowiadanie, opowieść, saga. Najbardziej znaną hagadą jest
                    opowieść ułożona na pamiątkę wyjścia ludu Izraela z Egiptu. Jest czytana podczas wieczerzy
                    sederowej w święto Pesach.
                  89   Księga Estery – jedna z ksiąg biblijnych wchodząca w skład Starego Testamentu opisująca historię
                    Izraelitki - tytułowej Estery, która skutecznie broni swój naród przed prześladowaniami. Na pamiątkę
                    zdarzeń opisanych w Księdze Estery Żydzi obchodzą święto Purim.
                  100






         Mostowicz_zgck_-010214_.indd   100                                  14-01-31   14:37
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107