Page 76 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Chava Rosenfarb „Między miasteczkiem i Łodzią. Opowieść o miłości”.
P. 76

Anglii pozostaje również pod wpływem takich szlachetnych Anglików jak Lauren-
           ce Oliphant  czy pisarka George Eliot , autorka poruszającej książki „Daniel
                    23
                                           24
           Deronda”. To nam pokazuje, że narody Europy nie wszystkie są takie same.
           Ale ci szlachetni Anglicy są naiwni, podobnie jak naiwny jest pański Herzl z tą
           swoją ideą, że Palestyna rozwiąże problem żydowski. Czy żydowskie państwo
           powstanie, czy też nie, problem żydowski musi zostać rozwiązany w Europie. Tu
           musi nastąpić kres żydowskich cierpień. I tragedią jest, że żydowska młodzież,
           która idzie z duchem czasu, została uwiedziona z jednej strony przez chimerę
           syjonizmu, a z drugiej – przez chimerę socjalizmu, który, niestety, również jest
           dzieckiem żydowskiego umysłu. Rewolucjoniści spod znaku Karola Marksa to
           haniebna plama na obliczu rodzącej się żydowskiej inteligencji!
             Reb Fajwel zagotował się.
             – Co się pan przejmuje haniebnymi plamami na żydowskim obliczu, Herr
           Fajfer? Przecież według pana jedynym rozwiązaniem jest to, abyśmy przestali być
           Żydami. Nie dość, że nasi wrogowie chcą nas zetrzeć z oblicza ziemi, to jeszcze
           pan chce im dopomóc, sam się likwidując. My się nie zlikwidujemy. Będziemy
           Żydami i będziemy żyć jak Żydzi. Niech tylko nasi przywódcy religijni zrozumieją,
           że wiedza świecka nie jest skierowana przeciw żydowskiej wierze, niech nie
           obawiają się wpuścić z zewnątrz nieco świeżego powietrza, jak najwięcej świe-
           żego powietrza. Ale to nie tylko ich wina. Problem z nami jest taki, że gdy tylko
           nauczymy się czytać gazety i nieco poznamy się na poezji, od razu umywamy
           ręce od spraw ludu, kręcimy nosami na prosty lud i odnosimy się do niego tak
           wrogo jak najgorsi antysemici. Ile minęło od tych czasów, Herr Fajfer, kiedy wasi
           oświeceni ludzie domagali się, aby zakazać studiowania Talmudu, aby zabronić
           drukowania ksiąg religijnych i zamknąć chedery oraz jesziwy? Z drugiej strony,
           ile minęło od momentu, kiedy autor postępowej książki napisanej w języku
           świętym lub w jidysz nie mógł znaleźć żydowskiego drukarza, aby ją wydać,
           ponieważ była uważana za trejf-posl ? To jest nasze nieszczęście! – rzekł reb
                                         25
           Fajwel. – A wy dwaj możecie sobie podać ręce w tej jednej sprawie – zwrócił
           się do felczera i Herr Fajfera. – Utrzymujecie, że jedynym ratunkiem naszym
           jest albo przestać być Żydami, albo uciec z diaspory. Świat ma dostać to, czego
           pragnie – a pragnie się nas pozbyć. Powiadam wam: nie! Choćbym nie wiem jak
           bardzo popierał żydowskie państwo w Erec Isroel, to uważam, że naród Izraela
           jest żywą częścią tego miejsca, częścią, która w ciągu wielu stuleci wystar-



           23   Laurence Oliphant (1829–1888) – brytyjski autor, podróżnik i mistyk, chrześcijański syjonista,
             który wspierał ideę utworzenia państwa Izrael w Palestynie.
           24   Brytyjska pisarka George Eliot (właśc. Mary Ann Evans, 1819-1880), w napisanej w 1876 roku
             powieści Daniel Deronda dwadzieścia lat przed powstaniem syjonizmu, wysunęła ideę, że Żydzi
             muszą odzyskać suwerenność narodową w Ziemi Izraela.
     76    25   trejf-posl – świecka bądź heretycka książka nieuznawana przez środowiska ortodoksyjne.
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81