Page 75 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Chava Rosenfarb „Między miasteczkiem i Łodzią. Opowieść o miłości”.
P. 75

– To się nigdy nie może zdarzyć! – rzekł jeden z kupców, który nosił jarmuł-
             kę. – Loszn kojdesz jest zbyt święty, aby mogły go używać żydowskie przekupki.
                – Teodor Herzl powiedział: „Jeśli zechcecie, nie będzie to bajką! ” – felcze-
                                                                     18
             rowa upierała się przy swoim.
                – Teodor Herzl – Teodor Szmerzl!  – zdenerwował się kupiec w jarmułce.
                                             19
             – Przecież to asymilator, jeden z ludzi Herr Fajfera!
                – Ale ma żydowskie serce i żydowską świadomość! – Szmulik wychodził
             z siebie, ponieważ uwielbiał doktora Herzla. – Życie i zdrowie oddał narodowi
             żydowskiemu. To prawda, że dopiero proces Dreyfusa  uczynił go prawdziwym
                                                          20
             Żydem. To nasza tragedia. Że nasi wrogowie pierwsi nam przypominają, kim
             i czym jesteśmy. – I w tym momencie spojrzał wściekły na Herr Fajfera. – Jak
             pan się poczuł, Herr Fajfer, kiedy chłopi napadli nas w Bocianach, co? Jak Żyd,
             prawda? Jak Żyd, parch, który siedzi w dziurze i trzęsie się ze strachu. Jak bardzo
             cywilizowany i wyemancypowany by pan nie był w swoich oczach, pomoże to
             panu jak umarłemu bańki . Jest pan tu obcy na zawsze, na zawsze. Ponieważ
                                   21
             jesteśmy narodem bez ziemi. A naród bez ziemi musi wrócić do ziemi bez narodu!
                – Tak – odezwał się gość reb Fajwla, który nie nosił jarmułki – ale jeśli prawdą
             jest to, co powiedział ten cały doktor Herzl, że naród to grupa ludzi związanych
             posiadaniem wspólnego wroga, to tak długo będziemy narodem, jak długo bę-
             dziemy mieć wrogów.
                – Herzl mówił o czasach współczesnych – Szmulik Felczer pokręcił głową. –
             W obecnym momencie historycznym nasi wrogowie dają nam odczuć, że jesteśmy
             narodem. Ale to nie oznacza, że nim nie jesteśmy, kiedy o tym zapominamy.
                Herr Fajfer skłonił głowę w kierunku felczera.
                – Ale nawet wówczas, gdyby chimeryczne plany dotyczące Palestyny miały
             się ziścić, Herr Doktor, większość Żydów pozostałaby w diasporze. Bez zgody
             naszych narodów i tak przecież nie powstanie żadne żydowskie państwo. Dok-
             tor Herzl sam przecież prowadził rozmowy z tureckim sułtanem , a stanowisko
                                                                  22



             18   Teodor Herzl, twórca syjonizmu i idei utworzenia żydowskiego państwa Izrael.
             19   Typowy zabieg językowy w jidysz, kiedy chce się zdewaluować dane zjawisko albo rzecz czy sytu-
                ację zamienia się pierwszą literę słowa na „szm”.
             20   Sprawa Dreyfusa, francuskiego oficera pochodzenia żydowskiego, który został na podstawie spre-
                parowanych dowodów oskarżony o zdradę Francji na rzecz Niemiec wywołała kryzys polityczny
                i społeczny we Francji, ale odbiła się potężnym echem w całej Europie. Pokazała tkwiące w spo-
                łeczeństwach podziały i niechęci. A Żydom, w tym Herzlowi – uświadomiła, że asymilacja i eman-
                cypacja Żydów poniosły fiasko.
             21   Żydowski odpowiednik polskiego powiedzenia: Pomoże jak umarłemu kadzidło.
             22   W 1901 r. Teodor Herzl został przyjęty na audiencji u tureckiego sułtana Abdul Hamida II, który
                zgodził się  na żydowskie osadnictwo w Imperium, ale nie w Palestynie.  75
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80