Page 363 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Chava Rosenfarb - Listy do Abraszy.
P. 363
*
Madame Felicja Markiewicz zasłużenie cieszy się swoją znakomitą renomą.
W młodości tańczyła w corps de balet 255 nieporównywalnego i największego na
świecie zespołu baletowego – Les Ballets Russes Sergieja Pawłowicza Diagile-
wa 256 . Jej choreografami byli tacy giganci choreografii jak Fokin 257 i Niżyński 258 ,
a ona sama była serdeczną przyjaciółką tak wybitnych prime ballerine assolute 259
jak boska Pawłowa 260 i nieziemska Tamara Karsawina 261 .
Madame Felicja Markiewicz jest polsko-żydowskiego pochodzenia. Wir rosyj-
skiej rewolucji porwał ją i rzucił w ramiona rewolucyjnego komendanta, bolszewika
Jefima Sergiejewicza Blachobojnego, który ostatecznie został jej mężem. Upierał
się on przy przeprowadzeniu serii bolszewickich eksperymentów w ich prywatnym,
wspólnym pożyciu. Pomimo tego, że bazowały one na wolnej miłości, przyjęły
formę niewolnictwa i madame Felicja zaczęła wątpić, czy rewolucja i jej mąż mają
pozytywny wpływ na jej artystyczny rozwój. Nawet w najstraszniejszych czasach
rewolucji żyła w Moskwie we względnym luksusie, mimo to wykorzystała okazję
triumfalnego tournée jej zespołu baletowego po Europie i uciekła zarówno od
swojego męża, jak i od macochy Rosji, żeby pojawić się w końcu w tak nędznym
kulturalnie grajdołku jak Łódź, którą zwano polskim Manchesterem. Łódź nie
posiadała żadnego teatru, który mógłby się stać siedzibą zespołu baletowego
i w konsekwencji nie miała żadnej stałej trupy baletowej, nie wspominając już
o szkole tanecznej na odpowiednim poziomie.
Madame Felicja wierzyła, że rewolucja rozprzestrzeni się na cały świat i zaleje
Polskę oraz miasto Łódź niczym czerwona lawina, a jej mąż, Jefim, prędzej czy
później dopadnie ją i odbierze jej wolność, jeśli nie życie. Dlatego też jej zapa-
trywania zarówno na życie w ogóle, jak i na jej taniec, są fatalistycznej natury.
255 corps de ballet (fr.) – zespół tancerzy (bez solistów) danego teatru (opery, baletu)
256 Siergiej Pawłowicz Diagilew (1872-1929) – impresario baletowy, zrewolucjonizował widowisko bale-
towe, w którym liczy się zarówno taniec, jak muzyka i atrakcyjna strona wizualna, twórca zespołu
Balety Rosyjskie (1907, Paryż), w którym gwiazdami byli m.in. Wacław Niżyński, Anna Pawłowa.
257 Michaił Michajłowicz Fokin (1880-1942) – tancerz i choreograf rosyjski, reformator baletu kla-
sycznego.
258 Wacław Niżyński (1889-1950) – jeden z najwybitniejszych tancerzy baletowych XX wieku.
259 prima ballerina assoluta – wyjątkowo utalentowana primabalerina, tytuł honorowy przyznawany
najwybitniejszym tancerkom baletu
260 Anna Pawłowa (1881-1931) – rosyjska tancerka baletowa o międzynarodowej sławie.
261 Tamara Płatonowna Karsawina (1885-1978) – wybitna rosyjska tancerka, primabalerina Teatru
Maryjskiego w Petersburgu i zespołu Les Ballets Russes. 361