Page 158 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Roman Kent "Jedynym wyjściem była odwaga".
P. 158

Życie towarzyskie w Atlancie nie przypominało nic, czego doświadczyli-
          śmy w domu w Łodzi ani nawet podczas kilku tygodni spędzonych w Nowym
          Jorku. Było sztywne, niezwykle sformalizowane i zhierarchizowane. Leon
          i ja mieliśmy niewiele do czynienia z otaczającymi nas ludźmi, zaś bez
          własnych rodziców czy krewnych jeszcze trudniej było nam wpasować się
          w jakąś konkretną kategorię społeczną.
             W 1946 roku Atlanta – małe południowe miasto z bardzo niewielką
          liczbą ludzi z Północy – stanowiła stosunkowo zżytą społeczność. Miała
          swoje własne zwyczaje, powiązania i obostrzenia towarzyskie. Co ciekawe,
          owe niepisane zasady były jeszcze wyraźniejsze i ściślej przestrzegane
          w społeczności żydowskiej – tej samej, która była świadkiem fałszywego
          oskarżenia i linczu na Leo Franku, nowojorczyku, który sprowadził się do
                                                 75
          Atlanty mniej więcej trzydzieści lat wcześniej .
             Klub Postępowy oraz Klub Mayfair stanowiły dwie instytucje żydowskiej
          socjety. Członkami pierwszego byli Żydzi z Europy Wschodniej, do drugiego
          należeli Żydzi niemieccy. Nie będzie pomyłki w stwierdzeniu, że członkostwo
          w klubach było ograniczone, zaś o tym, gdzie kto „przynależał”, decydowały
          pieniądze.
                                                  76
             W latach dziewięćdziesiątych Alfred Uhry  napisał w Nowym Jorku
          sztukę pod tytułem Ostatni bal debiutantek (The Last Night of Ballyhoo),
          wystawianą na Broadwayu. Sztuka ta portretowała żydowską społeczność
          Atlanty w sposób mało życzliwy, lecz szczery. Wydarzenia opisane w sztuce
          niemal dokładnie odpowiadają temu, co zawsze działo się w Atlancie
          w grudniu w latach pięćdziesiątych. Poszedłem na przedstawienie z moim
          synem Jeffreyem i wyjaśniłem mu zawczasu, że na scenie zobaczy ówcze-
          sne rozgrywki pomiędzy żydowskimi klasami społecznymi, a wtedy być
          może zrozumie, jak ja i Leon czuliśmy się w tym przedziwnym środowisku.
          W sztuce rozważni i szanowani Żydzi z Atlanty odnoszą się z pogardą do Żydów
          z Nowego Jorku; dokładnie tak samo zachowywali się w rzeczywistości.


          75   Leo Frank (1884-1915) został oskarżony o zamordowanie 13-letniej dziewczynki i ska-
            zany na karę śmierci; gdy sąd pod wpływem reakcji społecznej – która była przeko-
            nana o niewinności Leo oraz o winie stróża z fabryki – zmienił wyrok na dożywocie,
            tłum wzburzonych amerykańskich „obywateli” siłą wyciągnął Franka z więzienia
            i go powiesił.
          76   Urodzony w Atlancie pisarz jest m.in. autorem trylogii dotyczącej życia w tym stanie,
            której pierwszą częścią była powieść Wożąc panią Daisy, sfilmowana potem i nagro-
            dzona Oskarem za scenariusz, a drugą wspomniany Ostatni bal debiutantek.

          158
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163