Page 92 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Czas Litzmannstadt Getto. Obrazy filmowe.
P. 92

Schody tak samo brudne jak w getcie
                                      Zabiegiem powtarzającym się w dokumentach na temat
                                      getta jest konfrontacja pamięci Ocalałych z dzisiejszym
                                      wizerunkiem dzielnicy Bałuty, na której terenie znaj-
                                      dowało  się  Litzmannstadt  Getto.  Zderzenie  z  prze-
                                      szłością okazuje się tym boleśniejsze, że przetrwał jej
                                      materialny nośnik – tkanka miasta, ulice i kamienice
                                      Bałut. W Łodzi doświadczenie Żydów umieszczonych
                                      w  getcie  nie  znalazło  upamiętnienia  w  postaci  me-
                                      moriału  czy  tradycyjnego  muzeum,  które  tworzyłyby
                                      ramę  interpretacyjną  dla  oglądanych  eksponatów;
                                      pamięć o getcie internalizuje „Muzeum Rozproszone”,
                                      którego poszczególne elementy spełniają zarówno rolę
                                      „eksponatów do oglądania”, ale przede wszystkim są
                                      regularnie używanymi rekwizytami. Czasami przezna-
                                      czenie budynków zmieniło się, niekiedy – jak w wypadku
                                      kamienic mieszkalnych, podwórek czy ulic dojazdowych
                                      – pozostało takie samo, co dla Ocalałych jest źródłem
                                      tym większego zdumienia.
                                         W wielu wypowiedziach Ocalałych pojawia się wątek
                                      zaskoczenia, niedowierzania a wreszcie refleksji, że na
                                      Bałutach  czas  się  zatrzymał.  „Prześwitywanie”  getta
                                      sprawia,  że  pojawia  się  wątpliwość  co  do  statusu
                                      historycznego odwiedzanej przestrzeni. Gettowe okazu-
                                      ją się nie tylko mury i ulice, ale także drobna archi-
                                      tektura, napisy, druty. Widać to na przykładzie Lucille
                                      Einchengreen (RD), która odwiedziwszy jedno z pod-
                                      wórek,  zastanawia  się:  „Może  ten  drut  kolczasty
                                      pochodzi jeszcze z tamtych czasów?” Podobna nieroz-
                                      strzygnięta wątpliwość rodzi się podczas lektury napisu
                                      w  języku  niemieckim,  w  którym  pojawia  się  słowo
                                      Hamburg.
                                         Doświadczenie przebywania w getcie w analizowa-
                                      nych  dokumentach  rozpisane  zostaje  na  dwa  głosy.
                                      Pierwszym z nich są relacje Ocalałych, drugim – autor-
                                      ska interpretacja obejmująca zagadnienie historycznych
                                      i współczesnych Bałut. Pierwsza perspektywa, obecna
                                      zarówno w Radegaście Borysa Lankosza jak i w Ba-
                                      łuckim  getcie Pavla  Štingla,  uprzywilejowuje  głosy
                                      Ocalałych, którzy werbalizują swoje doświadczenia („To
                                      chyba to miejsce, ale wygląda jeszcze gorzej niż 60 lat
                                      temu”; „Nic się nie zmieniło, jest wciąż tak samo. Może
                                      50, 55 stopni na górę. Ale schody są tak samo brudne
                                      jak wtedy w getcie” – mówi Lucille w filmie Lankosza).


            90         Ewa Ciszewska
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97