Page 94 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Czas Litzmannstadt Getto. Obrazy filmowe.
P. 94
Bałuckie getto, reżysera z Czech, który bezkompromisowo podjął temat
reż. P. Štingl, 2008, społecznego i ekonomicznego wykluczenia mieszkań-
udostępniony 5
przez Yeti Films Sp. z o.o. ców Bałut; temat niewygodny i trudny do rozwiązania .
Wybitni w getcie
5 — Perspektywa skupiająca uwagę na Żydach zachodnio-
Przytaczam opinie widzów wyra- europejskich w getcie poprzez odwoływanie się do
żone podczas spotkania z reżyse-
rem po premierze filmu w łódzkim poszczególnych biografii pozwala zindywidualizować
kinie Charlie 31 stycznia 2009 r. Zagładę, przypomnieć o jej jednostkowym charakterze.
W obiegowych opiniach na temat getta w Łodzi panuje
przekonanie, że zamknięci w nim Żydzi rekrutowali się
głównie z miejskiej biedoty. Zaakcentowanie perspek-
tywy Żydów z Europy Zachodniej przypomina, że w getcie
zginęła żydowska elita intelektualna Pragi, Wiednia
i Berlina. Wątek ten rozwija epizod z filmu Lankosza
i Barta, w którym spacerujący ulicami Bałut Bronisław
Wrocławski przywołuje postacie sióstr Franza Kafki,
profesora Caspariego, propagatora zdrowego żywienia,
i Hugo Ditza, kandydata do nagrody Nobla, jak również
Jakoba Speyera, wybitnego chemika, wynalazcy euko-
dalu. Wspomina o Rudolfie Bandlerze, wielkim śpie-
waku operowym. Zabieg ten pozwala także na sper-
sonifikowanie lokalizacji, przypisania ich do doświad-
czeń konkretnych, nieżyjących już ludzi.
92 Ewa Ciszewska