Page 88 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Czas Litzmannstadt Getto. Obrazy filmowe.
P. 88

Kadr z filmu Radegast,    śpiew, którego bohaterami są członkowie bostońskiego
            reż. B. Lankosz, 2008,    chóru śpiewającego piosenki z getta, muzyka inspiruje
            udostępniony przez Grupa  chórzystów do odbycia prawdziwej podróży. Narrator
            Filmowa Fargo
                                      wspomina, że w czasie swojego środkowoeuropejskiego
                                      tournée mieli wrażenie podróżowania nie tylko w przes-
                                      trzeni,  ale  i  w  czasie.  Wrażenie  to  było  szczególnie
                                      intensywne w Łodzi, sercu żydowskiej muzyki chóralnej.
                                      Powracając do wątku dworcowego: kolejnymi miejscami,
                                      które  odnajdziemy  w  filmowej  narracji,  są  berlińska
                                      stacja Grunewald, z której wywożono niemieckich Żydów
                                      na Wschód, dworzec w Hamburgu (tu rozpoczęła swoją
                                      podróż Lucille Eichengreen) oraz Dworzec Holeszowicki
                                      w Pradze (opowieść Erwina Singera). Miejscem docelo-
                                      wym wypraw podjętych z tych dworców była oddalona
                                      od zabudowań, niepozorna stacyjka w Łodzi, do której
                                      prowadziła wybrukowana acz błotnista droga. Droga,
                                      podczas kroczenia którą przybysze zdawali sobie spra-
                                      wę, że oto przybyli do całkiem innego, obcego im świata.
                                         Wspomniany  na  początku  Dworzec  Berliński  jest
                                      także  scenerią  dla  filmowej  metafory:  po  wejściu
                                      podróżnych  do  pociągu  na  peronie  zostaje  jedynie
                                      czerwony balonik. Ów rekwizyt stanowi wyrazisty symbol
                                      przerwanego dzieciństwa i końca beztroskich marzeń.
                                      Filmowa erudycja twórców pozwala domniemywać, że
                                      dziecięcy atrybut stanowi odwołanie do krótkometra-
                                      żowego  oscarowego  filmu  Czerwony  balonik (1956)
                                      w reżyserii Alberta Lamorisse’a, w którym tytułowy czer-

            86         Ewa Ciszewska
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93