Page 75 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Czas Litzmannstadt Getto. Obrazy filmowe.
P. 75

Kadr z filmu Fotoamator,   liwe jest do zamknięcia w porządku czysto wizualnym
            reż. D. Jabłoński, 1998,  – to „wizualny performatyw”, chodzi o emocjonalne po-
            udostępniony przez Apple   ruszenie, pobudzenie wyobraźni, które ma nam pomóc od-
            Film Production
                                      naleźć w sobie empatię. Ponieważ wyobraźniowo i emo-
                                      cjonalnie przenosimy się w „tamto” miejsce, patrzymy na
                                      rzecz z punktu widzenia ukazanych na ekranie postaci
                                      – dlatego uważam za uzasadnione pisanie o quasi-fabu-
                                      larnym charakterze takich dokumentów jak Fotoamator,
                                      które zarazem należą do domeny kina niefikcjonalnego.
                                         W tym miejscu warto zastanowić się nad tym, czy
                                      tytuł „Fotoamator” nie jest mylący. Wiele argumentów
                                      przemawia za tym, że wykorzystana w filmie seria kolo-
                                      rowych slajdów nie powstała jako przedsięwzięcie pry-
                                      watne lub amatorskie. Sam koszt barwnych negatywo-
                                      wych taśm był znaczny, a w cytowanej w filmie korespon-
                                      dencji  z  koncernem  IG  Farben  mamy  wskazówki,  że
                                      zdjęcia  te  powstały  raczej  do  „celów  służbowych”
                                      – miały potwierdzać na zewnątrz wydajność produkcyjną
                                      getta i dowodzić „menadżerskiego profesjonalizmu” pra-
                                      cowników Zarządu Getta. Z pewnością możliwa byłoby
                                      ich lektura poprowadzona w innym kierunku, niż zrobił
                                      to w swoim filmie Dariusz Jabłoński. Lektura, która sku-
                                      piałaby się w większym stopniu na inscenizowanym cha-


                                   Litzmannstadt Getto – pamięć afektywna, fotografia i muzyka      73
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80