Page 72 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Czas Litzmannstadt Getto. Obrazy filmowe.
P. 72

mentów w rodzaju dziennika Dawida Sierakowiaka czy
                                      oficjalnych zapisków z Kroniki getta łódzkiego stają się
                                      nie tylko materiałem, ale także punktem wyjścia dla nie-
                                      typowej estetyki filmowej. Nacisk położyłbym na to, że
                                      są to fotografie per se a nie filmowy footage lub pocho-
                                      dzące z filmów fotogramy. Silnie odczuwamy z tego ty-
                                      tułu właściwy im rodzaj domknięcia kompozycyjnego
                                      i statyki – którą reżyserzy filmowi starają się zazwyczaj
                                      przełamać, posiłkując się zabiegami w rodzaju ognisko-
                                      wania kamery na wybranym detalu, ruchem, który sy-
                                      muluje w makrofotograficznym oglądzie zmienne ukie-
                                      runkowanie uwagi w otwartym polu przestrzennym. To
                                      klasyczne  zabiegi  z  repertuaru  technik  kina  fabular-
                                      nego,  które  mają  wyobrażeniowo  „przenieść”  widza
                                      w środek sceny utrwalonej na fotografii. Te chwyty z po-
                                      rządku sztuki opowiadania coś istotnego fotografiom od-
                                      bierają i zarazem czymś je obdarzają. Animują i wypo-
                                      sażają w rodzaj „nadobecności” postacie na nich obe-
                                      cne. Tym, co zostaje zanulowane, jest natomiast znieru-
                                      chomienie  obrazów  i  pierwotne  poczucie  separacji,
                                      oddzielenia nas od przestrzeni sfotografowanej. Innymi
                                      słowy chodzi tu, używając terminu Raymonda Williamsa,
                                      o ustanowienie środkami wyrazu kina fabularnego pew-
                                      nej „struktury odczuwania”, która przybliża nam posta-
                                      cie i pomaga usunąć z pola widzenia to, co jest histo-
                                      rycznym i kompozycyjnym obramowaniem, które z defi-
                                      nicji sytuuje nas na zewnątrz tamtego świata – jako nie-
                                      przynależących – obecnych i patrzących, ale niewspół-
                                      czesnych z oglądanymi scenami i postaciami, jako za-
                                      stępczych świadków getta.
                                         Fikcyjna, choć jeszcze niehalucynacyjna sytuacja, łą-
                                      cząca aktualne widzenie „na własne oczy” i „bycie tam”,
                                      wytwarzana jest, powtórzymy, w większym stopniu dzięki
                                      filmowo-narracyjnemu  trybowi  lektury  zdjęć  przez  ka-
                                      merę, niż dzięki nim samym. Barwne fotografie nazistow-
                                      skiego księgowego Zarządu Getta – Waltera Geneweina,
                                      odnalezione w 1987 r., rzadko są w Fotoamatorze (1998)
                                      ukazywane przedmiotowo, jako materialna całość celu-
                                      loidowego obrazka z ramką, częściej jako wykadrowane,
                                      przekształcane  w  formę  filmowego  planu-sekwencji
                                      (zmienny sposób kadrowania na ruchu, symulowanie uj-
                                      mowania obiektów przez kamerę raz w zbliżeniu, półzbli-
                                      żeniu lub planie ogólnym, czasem w travellingu, prze-
                                      szukującym przestrzeń obrazu) bądź animowane przez
                                      przenikanie oraz inne zabiegi miękkiego montażu.


            70         Tomasz Majewski
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77