Page 71 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Czas Litzmannstadt Getto. Obrazy filmowe.
P. 71

Litzmannstadt Getto – pamięć afektywna,

                                                        fotografia i muzyka

                                                                    —  Tomasz Majewski










            Henryk Ross, jeden        Poetyka filmów dokumentalnych opowiadających o get-
            z fotografów getta,       cie łódzkim jest pod wieloma względami typowa dla nie-
            zatrudniony w Wydziale    fikcjonalnego kina poświęconego Zagładzie i odzwier-
            Statystycznym.            ciedla jego przemiany w ciągu minionych dziesięcioleci.
            Ze zbiorów Archiwum
            Państwowego w Łodzi       We wczesnych realizacjach, poczynając od lat 60., do-
                                      minował historyczny komentarz tworzący filmową narra-
                                      cję – raz o nachyleniu emocjonalno-patetycznym jak
                                      w Litzmannstadt Getto Daniela Szylita (1965), raz opi-
                                      sowym i faktograficznym, jak w filmie Chaim Rumkowski
                                      i jego Żydzi (1982), gdzie słowo osiąga supremację nad
                                      materiałem wizualnym. Jednocześnie ten charaktery-
                                      styczny dla dokumentalnego trybu objaśniającego voice-
                                      over jest tym, co „nie mieści się” (off) w przestrzeni
                                      prezentowanych fotografii, dopowiadając bądź zaprze-
                                      czając temu, co na nich widzimy; głos ten symbolizuje
                                      rodzaj wiedzy niedostępnej ofiarom getta. W relacji do
                                      czasu zdjęć i horyzontu wiedzy ludzi, o których mówi
                                      – komentarz antycypuje niejako to, co pojawi się póź-
                                          1
                               1 —    niej . W produkcjach od lat 90. coraz częściej spoty-
                     B. Nichols, Typy filmu
                dokumentalnego, [w:] Metody   kamy się z relacjami Ocalałych, pełniącymi tę funkcję,
                   dokumentalne w filmie,   jaką przed obliczem sprawiedliwości pełniłby naoczny
                red. D. Rode, M. Pieńkowski,   świadek – łaciński testes, oraz po części tę, która przy-
                     Łódź 2013, s. 19-22.
                                      padłaby stojącej w centrum wydarzeń ofierze (o któ-
                                      rej/których się świadczy). Rolę węzłów filmowej narracji
                                      pełnią także coraz częściej archiwalne fotografie, któ-
                                      rych znaczenie wykracza poza rolę ilustracji opowiadań
                                      świadków czy unaocznień wpisanych w porządek obiek-
                                      tywizującego komentarza. W poniższych uwagach chciał-
                                      bym zająć się fotografią i muzyką jako formami pamięci
                                      afektywnej i zmianą ich statusu w filmach dokumental-
                                      nych poświęconych gettu łódzkiemu.
                                         Coraz częściej i coraz dobitniej od lat 90. to archi-
                                      walne zdjęcia, a nie wypowiedzi zaczerpnięte z doku-


                                   Litzmannstadt Getto – pamięć afektywna, fotografia i muzyka      69
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76