Page 74 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Czas Litzmannstadt Getto. Obrazy filmowe.
P. 74

Kadr z filmu Fotoamator,   rodem z prospektu reklamowego – martwi się przede
            reż. D. Jabłoński, 1998,  wszystkim jakością techniczną swoich zdjęć. Reżyser
            udostępniony przez Apple
            Film Production           filmu, Dariusz Jabłoński, proponuje tryb lektury polega-
                                      jący na cierpliwym poszukiwaniu tego, co umyka kontroli
                                      oka fotoamatora.
                                         Kamera w powolnym najeździe na twarz kobiety – zbli-
                                      żenie oczu – wytwarza efekt będący odpowiednikiem jej
                                      spojrzenia skierowanego na widza. Budzi to podskórne
                                      zaniepokojenie,  zwłaszcza  że  spojrzenie,  które nas
                                      w  tym  momencie  dosięga,  próbuje  się  jednocześnie
                                      przed nami skryć. Lęk w oczach sfotografowanej kobiety
                                      jako widzowie możemy odczuwać jako lęk przed nami,
                                      przed naszym spojrzeniem. Lektura zdjęcia służy zawią-
                                      zaniu fikcyjnej, nierównoczesnej czasowo relacji – do-
                                      chodzi  tym  samym  do  afektywnego  zdarzenia,  które
                                      mimo że „filmowo wytworzone”, nie jest wcale obojętne
                                      etycznie. Zoom kamery zostaje przekształcony w „zna-
                                      czące” spojrzenie ofiary wybiegające z wnętrza kadru,
                                      które „utożsamia” potencjalnego widza z pozycją prze-
                                      strzenną i spojrzeniem tego, kto wówczas patrzył. Jej
                                      spojrzenie identyfikuje patrzącego „teraz” z patrzącym
                                      „wtedy” fotografem. Taki rodzaj lektury prowokowanej
                                      przez pracę kamery filmowej wykracza poza to, co moż-


            72         Tomasz Majewski
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79