Page 79 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Czas Litzmannstadt Getto. Obrazy filmowe.
P. 79
Zdjęcie Daniela Szylita cia i oporu, dowody jej witalizmu (abstrahując na mo-
udostępnione dzięki ment od podziału na społeczność polską i żydowską).
uprzejmości pana Wątpliwości nasuwa oczywiście to, że społeczność ży-
Leona Kelcza
dowska w Łodzi jednak nie przetrwała, ocalały tylko nie-
liczne jednostki – innymi słowy za „My” komentarza
dałoby się prawomocnie podstawić jedynie pewne „Ja”.
Z pomocą w zrozumieniu tego paradoksu może nam
przyjść w tym przypadku mało znana biografia tego re-
żysera. Daniel Szylit należał do ocalałych z getta łódz-
7 — kiego – pozostał na terenie getta także po jego likwidacji
Informację biograficzne na temat jako członek komanda sprzątającego . Po wojnie za-
7
życia Daniela Szylita podaję dzięki
uprzejmości pana Leona Kelcza, mieszkał na terenie byłego getta – na rzeczonym osiedlu
któremu składam w tym miejscu Włady Bytomskiej przy ul. Boya-Żeleńskiego. Doświad-
podziękowania. czenie biograficzne tego reżysera musiało być w środo-
wisku filmowym znane przynajmniej niektórym, skoro
studiujący z Szylitem na jednym roku w Szkole Filmowej
Andrzej Wajda uczynił go swoim współpracownikiem przy
Samsonie (1961), głośnym filmie opartym na prozie Ka-
zimierza Brandysa dotyczącej powstania w getcie war-
szawskim. Sam Szylit podpisał swoim nazwiskiem przed
8 —
Pierwsza publiczna prezentacja emigracją do Izraela po marcu 1968 r. zaledwie dwa
filmu Szylita nastąpiła filmy – jednym z nich jest przywoływany dokument po-
po 40 latach, w kwietniu 2004 r.,
w ramach przeglądu filmów wstały z okazji dwudziestej rocznicy likwidacji Litzman-
dokumentalnych dotyczących nstadt Getto, o którego nakręcenie Szylit zabiegał. Po
łódzkiego getta Pieśń powstaniu prawdopodobnie trafił on jednak na półkę, co
o zamordowanym narodzie
żydowskim przygotowanym wnioskuję na tej podstawie, że nie udało się nam odna-
8
przez Instytut Tolerancji. leźć żadnych informacji o jego pokazach lub dystrybucji .
Litzmannstadt Getto – pamięć afektywna, fotografia i muzyka 77