Page 68 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana. "Getto walczy" Marek Edelman
P. 68

co mówił po latach, że liczy się „nie szczegół, tylko całość”. Nałkow-
           ska nazywa książkę Edelmana „protokołem zbiorowego męczeństwa”,
           a zarazem „dokumentem zbiorowej mocy ducha”. Getto walczy nie jest
           historią Marka Edelmana, a historią całego pokolenia, tak tragicznie
           doświadczonego w czasie wojny, które – jak pisał Jan Józef Szczepański
                                                2
           – sięgnęło po broń „w obronie ludzkiej godności” .

           Bund

           Bohaterami książki są działacze Powszechnego Żydowskiego Związ-
           ku Robotniczego w Polsce „Bund” oraz jego organizacji młodzieżo-
           wej – Cukunft i dziecięcej – Skif. Żydowski Bund był pierwszą socja-
           listyczną partią w carskiej Rosji. Założyła go w Wilnie w 1897 r. kilku-
           nastoosobowa grupa zrusyfikowanych żydowskich inteligentów i ro-
           botników. Na przestrzeni lat Bund wypracowywał swój program po-
           lityczny, dostosowując go do zmieniających się realiów społecznych
           i potrzeb żydowskich mas. Nieustające dyskusje i spory ideowe za-
           kończyły się na początku XX w., gdy można już było mówić o spój-
           nej bundowskiej ideologii. Bund był przede wszystkim partią so-
           cjalistyczną, która w swoim programie zakładała społeczny prze-
           wrót mający obalić porządek kapitalistyczny. Jego członkowie od-
           rzucali przy tym bolszewickie metody takiej rewolucji. Jednocześ-
           nie silny był w Bundzie komponent narodowy – wiara w koniecz-
           ność prowadzenia osobnej działalności politycznej wśród Żydów,
           a szczególnie przywiązanie do języka i świeckiej kultury jidysz, któ-
           rej bundowcy stali się ogromnymi orędownikami. W znacznej mierze
           to właśnie im należy przypisać ogromny wpływ na rozkwit tej kultury
           w międzywojniu. W kontekście książki Getto walczy szczególnie ważny
           okazał się jednak inny element bundowskiej tożsamości – przekonanie,
           że miejsce polskich Żydów jest nie w Palestynie czy gdziekolwiek in-
           dziej, ale w Polsce, gdzie – jak wierzyli – można zbudować taki ustrój,
           który pozwoli również Żydom na pełen rozwój i pokojową koegzysten-
           cję. Właśnie to stanowisko stało się główną osią sporu z przywołany-
           mi wcześniej syjonistami. Swoją postawą bundowcy na stałe wpisali
           się w historię ruchu robotniczego – zorganizowali dziesiątki strajków


           2    Jan Józef Szczepański, Obrońca i świadek [w:] Rudi Assuntio, Wlodek Goldkorn, Strażnik.
              Marek Edelman opowiada, Kraków 2000, s. 8.
                                   – 66 –
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73