Page 61 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Czas Litzmannstadt Getto. Obrazy filmowe.
P. 61

racje zwiększające szanse przeżycia. Kradzież jest su-
                                      rowo karana, podobnie jak inne przewinienia. Chłopcy
                                      są wielokrotnie bici, zamykani w karcerach. W jednej ze
                                      scen widzimy też egzekucję chłopca, który dopuścił się
                                      kolejnej próby ucieczki. Właściwie tylko Tadek może li-
                                      czyć na specjalne traktowanie, ponieważ jeden z obozo-
                                      wych  lekarzy  zwrócił  uwagę,  że  czaszka  dziecka  ma
                                      nordycki kształt. Augustin, którego już wcześniej zainte-
                                      resowała uroda chłopca, oczekując na potwierdzenie tej
                                      informacji, planuje adoptowanie Tadka. Słabość męż-
                                      czyzny, okazjonalne przejawy ludzkich uczuć przegry-
                                      wają jednak często z bezdusznością. Augustin kilka-
                                      krotnie karze Tadka, chcąc mu wpoić niemiecką dyscy-
                                      plinę. Bije go brutalnie i zamyka na kilka dni w karcerze.
                                      Kiedy indziej widząc, że chłopiec podupada na zdrowiu,
                                      daje mu leki i otacza opieką. W postaci Augustina wi-
                                      dzimy, jak działają mechanizmy odczłowieczenia, które
                                      tłumią empatię i zastępują ją bezrefleksyjną brutalno-
                                      ścią. Resztki ludzkich uczuć spychane są na dalszy plan,
                                      a działaniem kieruje jakiś ponadosobowy mechanizm,
                                      który pozwala nazistom zdusić utrudniający wykonywa-
                                      nie obowiązków głos sumienia.
                                        W Twarzy anioła pojawiają się też obrazy przedstawia-
                                      jące próby ucieczki dzieci przed towarzyszącą im co
                                      dzień przemocą i rutyną. W nielicznych chwilach, gdy
                                      w pobliżu nie ma żadnego strażnika, chłopcy oddają się
                                      zabawom.  Autorzy  włączyli  też  w  film  partie  wizyjne,
                                      które ewokują rzeczywistość poza obozem. Tadek wie-
                                      lokrotnie śni o ojcu. Nie wiemy, czy te sceny mają cha-
                                      rakter wspomnień, czy są po prostu niezależnym od
                                      określonego  czasu  wyobrażeniem  tęsknoty  chłopca.
                                      Sposób ich włączenia w narrację filmu odbiega od tego,
                                      jak klasyczne kino posługuje się retrospekcjami.
                                        Z powyższego opisu fabuły można by wywnioskować,
                                      że mamy tu do czynienia z klasycznym kinem realistycz-
                                      nym, z właściwą mu koncentracją na losach pojedyn-
                                      czych bohaterów, jasnym przedstawieniem ich charak-
                                      terów, konfliktów, osadzeniem ich w chronologicznej nar-
                                      racji. Ten realizm rozbijany jest jednak przez szereg środ-
                                      ków formalnych, jakimi posługują się autorzy.
                                        Strategię reprezentacyjną przyjętą w Twarzy anioła
                                      streszcza już czołówka filmu. W kadrze pojawiają się nie-
                                      wyraźne fotografie. Duże ziarno, jakby w wyniku zbyt du-
                                      żego powiększenia obrazu, rozmywa kontury i utrudnia
                                      rozpoznanie przedstawionych na zdjęciach kształtów.


                         Zagłada a reprezentacja – uwagi na marginesie trzech filmów o łódzkim getcie  59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66