Page 58 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Czas Litzmannstadt Getto. Obrazy filmowe.
P. 58

dziś powracają podobne głosy wskazujące, że konwen-
                                      cjonalny realizm jest nieodpowiedni do mówienia o Za-
                                      gładzie.  W  tym  kontekście  charakterystyczna  byłaby
                                      wypowiedź Roberta Brauna, który parafrazując słynne
                                      dictum Adorna o niemożności uprawiania poezji po Ho-
                                      lokauście,  konstatował,  że  można  pisać  poezję  po
                                      Auschwitz, ale nie można już opisywać przeszłości his-
                                      torycznej, posługując się konwencją realistycznej narra-
                                        2
                               2 —    cji . Klasyczny realizm, z właściwą mu logiką opowia-
                   R. Braun, The Holocaust   dania, klarownością w patrzeniu na historię i pewnością
              and Problems of Representation,
             „History and Theory” 1994, vol. 33,  co do sądów na jej temat, nie jest w stanie zobrazować,
              no. 2, s. 174. Pisze też o tym Ewa  choćby w przybliżeniu, kryzysu, jaki wprowadziło do his-
             Domańska we wstępie do antologii  torii przemysłowe mordowanie Żydów przez nazistów.
                   Pamięć, etyka i historia.
             Anglo-amerykańska teoria historio-  Podobnie przedstawił ten problem Hayden White, okre-
                grafii lat dziewięćdziesiątych,   ślając Holokaust mianem zdarzenia modernistycznego,
                       red. E. Domańska,   a więc takiego, którego skala przekracza dotychczasowe
                     Poznań 2006, s. 18.
                                      doświadczenia i wypracowane na ich potrzeby metody
                                           3
                               3 —    opisu . W miejsce realistycznej narracji White postulo-
                      H. White, Zdarzenie   wał wykorzystywanie eksperymentalnych technik narra-
              modernistyczne, tłum. M. Nowak,
                   [w:] Hayden White. Proza   cyjnych prozy modernistycznej, które już na poziomie
               historyczna, red. E. Domańska,  języka, w samym sposobie kształtowania obrazu prze-
                  Kraków 2009, s. 283-313.
                                      szłości historycznej, pozwalałyby odbiorcom na doświad-
                                      czenie radykalnej obcości związanej z Holokaustem. Tę
                                      obcość należałoby zresztą rozumieć w sensie Brechtow-
                                      skim, jako reprezentację, która nie pozwala na bierne
                                      uwewnętrznienie, wpisanie w lekturowy ciąg przyczyn
                                      i skutków, zamiast tego zmuszając do zajęcia stano-
                                      wiska, trudną konfrontuje z traumatycznym wymiarem
                                      Zagłady.
                                        Wśród  przeciwników  takiego  eksperymentowania
                                      z formą w filmach o Holokauście symptomatyczna jest
                                      argumentacja Andreasa Huyssena. Twierdzi on, iż mo-
                                      dernistyczne narracje są zbyt intelektualne wobec kul-
                                      turalnych  potrzeb  masowej  publiczności,  stanowią
                                      barierę komunikacyjną, która utrudnia emocjonalne za-
                                      angażowanie i identyfikację widza z pojedynczym, indy-
                                      widualnym  żydowskim  bohaterem,  co  sam  Huyssen
                                      uważa za niezbędne dla uwewnętrznienia pamięci Ho-
                                      lokaustu. Jego zdaniem krytyka serialu Holocaust i in-
                                      nych  filmów  posługujących  się  konwencjami  klasy-
                                      cznego kina fikcji motywowana jest sympatiami este-
                               4 —
                Zob. A. Huyssen, The Politics   tycznymi, a nie głębszą refleksją na temat konsekwencji
                 of Identification: ‘Holocaust’   i  ograniczeń  poszczególnych  modeli  reprezentacji .
                                                                                   4
                  and West German Drama.
                „New German Critique” 1980,   Huyssen dyskredytuje krytyków realistycznych reprezen-
                      no 19(1), s. 17-36.  tacji Holokaustu, sugerując, że ich sympatie są natury

            56         Bartosz Zając
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63