Page 18 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana. Oferta edukacyjna.
P. 18

Nazywał się Karski. Jan Karski









             Sejm RP uznał rok 2014 za rok Jana Karskiego. Ta nieprzeciętna postać, której życie i działalność są inspiracją
             dla wielu osób na świecie, zasługuje na wyjątkowe miejsce w historii Łodzi. W trakcie zajęć uczniowie poznają
             działalność J. Karskiego jako emisariusza Polskiego Państwa Podziemnego. Wyruszą razem z nim w wędrówkę
             od getta warszawskiego do Białego Domu w Waszyngtonie.





            NA ZAJĘCIACH UCZNIOWIE                                PODSTAWA PROGRAMOWA


               Znają postać Jana Karskiego
               Potrafią wymienić kolejne etapy Zagłady
               Znają struktury i sposoby działania Polskiego        HISTORIA
               Państwa Podziemnego                                  Uczeń charakteryzuje bezpośrednie skutki
               Znają warunki życia w okupowanej Polsce              II wojny światowej, wyróżniając
                                                                    następstwa polityczne, społeczne,
                                                                    gospodarcze i kulturowe, z uwzględnieniem
                                                                    przesunięć ludności w Europie Środkowej;
            WYKORZYSTYWANE TECHNIKI                                 wskazuje podobieństwa i różnice
                                                                    w polityce obu okupantów wobec narodu
                                                                    polskiego;
                          aktywne słuchanie                         opisuje organizację Polskiego Państwa
                                                                    Podziemnego oraz różne formy ruchu
                          opowiadanie historii
                                                                    oporu, ze szczególnym uwzględnieniem
                          dyskusja                                  działalności Armii Krajowej;
                                                                    charakteryzuje politykę III Rzeszy wobec
                                                                    społeczeństw okupowanej Europy, w tym
                                                                    nazistowski plan eksterminacji Żydów oraz
                                                                    innych narodowości i grup społecznych;
            DLA KOGO                                                opisuje postawy Żydów wobec polityki
                                                                    eksterminacji, w tym powstanie w getcie
            Szkoły podstawowe kl. 7–8                               warszawskim, a także opisuje postawy
                                                                    społeczeństwa polskiego wobec
            Szkoły średnie                                          Holokaustu;
                                                                    ocenia stosunek społeczeństw i rządów
                                                                    świata zachodniego oraz Kościoła
                                                                    katolickiego do Holokaustu.
                                                                    WOS
                                                                    Uczeń charakteryzuje ideologie totalitarne
                                                                    (komunizm, nazizm), odwołując się
                                                                    do przykładów historycznych;
                                                                    wyjaśnia na przykładach, w jaki sposób
                                                                    dochodzi do stygmatyzacji społecznej
                                                                    i jakie mogą być jej skutki.
                                                                    ETYKA
                                                                    Prawo moralne, imperatyw moralny,
                                                                    w tym prawo naturalne. Dekalog jako
                                                                    podstawa życia moralnego. Problem
                                                                    relatywizmu moralnego i sposoby jego
                                                                    przezwyciężania. Nienaruszalne prawa
                                                                    istoty ludzkiej.

            CENTRUM DIALOGU IM. MARKA EDELMANA W ŁODZI
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23