Page 204 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Zenia Larsson - Cienie przy drewnianym moście.
P. 204

Każdą kartkę. To był zamknięty rozdział” (Mellan gårdagen och nuet).
           Cała rodzina na początku 1940 roku została przymusowo przesiedlona na
           ul. Marysińską 18/8 na terenie łódzkiego getta, które zostało utworzone przez
           Niemców 8 lutego 1940 roku. Pod tym adresem mieszkała do momentu li-
           kwidacji getta w sierpniu 1944 roku, najpierw z ojcem i jego drugą żoną, a po
           samobójczej śmierci ojca w 1943 roku, tylko z przybraną matką.
             Jak wyglądało życie w getcie, obie przyjaciółki, Zenia Larsson i Chava
           Rosenfarb, opisały w swoich powieściach. Jednak Cienie przy drewnianym
           moście Larsson i Drzewo życia Rosenfarb to dwie bardzo różne książki: ten
           sam okres ponad czterech lat w getcie, który Zenia zawarła na 200 stronach
           opowieści o mieszkańcach kamienicy z Marysińskiej 27, Chava rozpisała na
           ponad 1500 stronach swojej trylogii, prezentując kilkunastu bohaterów. Obie
           książki zostały napisane w poczuciu odpowiedzialności za pamięć o współ-
           uwięzionych, którzy już nie mogli opowiedzieć swoich historii. Być może
           taka postawa solidarności została zaszczepiona autorkom przez rodziców,
           zaangażowanych bundystów. Bez wątpienia ich powieści o łódzkim getcie
           wyrastają z socjalistycznego etosu jedności i współdziałania, społecznej wraż-
           liwości i zmysłu obserwacji, a także pisarskiej empatii.
             Warto odnotować, że jeszcze przed wojną jako młode dziewczyny stworzyły
           sobie prywatny klub, który nazwały Klubem Wolnych Kobiet. Był on wyrazem
           ich społecznej, klasowej i feministycznej świadomości. Pisarki wierzyły, że indy-
           widualne opowieści o codzienności getta są uniwersalnymi lekcjami przeciwko
           takim zagrożeniom, jak antysemityzm, nacjonalizm, nienawiść czy przemoc.
             Podczas likwidacji getta w sierpniu 1944 roku Zenia i Ewa przeniosły
           się do Rosenfarbów na ul. Łagiewnicką 8 i tam ukrywały się w nadziei na
           uniknięcie wywózki. Niestety, kryjówka została wykryta i w konsekwencji
           wszyscy trafili na stację Radegast, a potem do obozu Auschwitz-Birkenau.
           Zenia i Ewa Kleczewska oraz Chava, jej matka Syma i siostra Henia trzymały
           się razem. Już we wrześniu zostały przewiezione z Birkenau do Dessauer Ufer
           w Hamburgu, potem do obozu w Sasel, a na koniec do Bergen-Belsen. Przez
           cały ten okres dzieliły trudności obozowego życia i walczyły o przetrwanie.
             W opowiadaniu Zemsta Edzi (Edzszes nekome)  Chava Rosenfarb opisała
                                                      9
           sytuację, gdy jedna więźniarka stanęła w obronie innej wobec okrutnej kapo.




           9    Chava Rosenfarb, Edgia’s Revenge [w:] Found Treasures. Stories by Yiddish Women Writers,
    204      Frieda Forman, Sarah Silberstein Swartz, and Margie Wolfe, Toronto: Second Story Press, 1994.
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209