Page 209 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Zenia Larsson - Cienie przy drewnianym moście.
P. 209

jest możliwe. Twój talent i potrzeba, by znaleźć kontakt słowny ze światem,
             pomogą Ci odnaleźć wyjście z tych wszelkich przeszkód” .
                                                               13
                Nie wiemy, jakie kłopoty i przeszkody miała Zenia do pokonania, ale
             prawdopodobnie chodziło o żałobę i ból po śmierci męża – przyjaciela, ale
             także redaktora tekstów, czytelnika i pierwszego krytyka. Wiadomo, że mimo
             zachęty przyjaciółki, Zenia Larsson nie opublikowała już niczego. List z lipca
             1996 jest ostatnim znanym nam listem w korespondencji przyjaciółek. Ale
             wiadomo od córki, Goldie Morgentaler, że były w kontakcie i pisały do siebie
             do końca życia . Zenia Larsson zmarła w 2007 roku.
                          14

             Pisarka

             Zenia Larsson zadebiutowała jako pisarka w 1960 roku. Jej książki są istot-
             nymi pozycjami w bogatym i znaczącym dorobku literackich żydowskich
             opowieści o wojnie. Często powtarzany przez krytykę był charakterystyczny
             rys jej twórczości przejawiający się w praktycznym pomijaniu obozów kon-
             centracyjnych – ten czas otoczyła milczeniem, jakby stał się niemożliwy do
             opisania. To ponownie łączy ją z Chavą Rosenfarb, która nie potrafiła pisać
             o Auschwitz i swoje Drzewo życia kończy wyruszeniem transportów ze stacji
             Radegast w kierunku obozu. Dalej pisarka zostawia puste kartki, bo – jak
             napisała –  „Słowa są nagie, pozbawione jakiegokolwiek sensu. Litery odeszły
             z dymem unoszącym się z kominów krematoriów...”.
                Książki Zeni Larsson mogą być czytane jako dokumenty historyczne
             i memoriały, jako literatura świadectwa, ale jednocześnie mają one literacką
             formę i charakter, który wykracza poza sam dokument.
                Przewodnim tematem w jej powieściach, esejach i szkicach jest los zwykłego
             człowieka podporządkowany wielkim zmianom. Po opublikowaniu w latach
             1960-1962  trylogii o łódzkim getcie i doświadczeniach wojny pojawiają się
             kolejne pozycje, takie jak Powrót do Babel (Åter till Babel) w 1964 roku oraz




             13   List Chavy Rosenfarb z 21.07.1996, prywatne archiwum Netty Aaron Frister. Jej listy do Chavy
                nie są jeszcze dostępne w archiwum pisarki, które jest w trakcie konstrukcji.

             14   Goldie Morgentaler, Chava and Zenia. The friendship of two young writers from Lodz who survi-
                ved the Holocaust and achieved very different kinds of literary fame, Tablet. Culture News,  2018.
                https://www.tabletmag.com/jewish-arts-and-culture/253817/chava-and-zenia  209
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214