Page 47 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Artur Szyk, Człowiek Dialogu
P. 47

Album-ksi„¿ka Artur Szyk 2.qxd  2011-09-01  17:18  Page 47
                                                                                                         7
                                                             W polskich zbiorach odnaleziono dotąd  sześć
                    Wystawę Dzieł Artura Szyka”, podczas której
                    „Statut” i inne prace artysty zaprezentowano na
                                                            Niedawno okazało się, że jeden przechowywany
                    wystawach w 14 miastach Polski – wszędzie spo−
                                                            jest w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiel−
                    tkała się z entuzjastycznym przyjęciem. Podczas
                                                            lońskiego – to egzemplarz z kolekcji Ignacego Pa−
                    wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie  egzemplarzy dzieła Szyka, być może jest ich więcej.  4 47 Artura Szyka
                    obecny był cały świat dyplomatyczny stolicy.  derewskiego. Pozostałe są w Warszawie (m.in.
                    W 1933 r. wystawa została otwarta w Londynie.  w Bibliotece Narodowej egzemplarz nr 1), a także
                    Ówczesny ambasador Polski Alfred Chłapowski w  w Kaliszu, gdzie przyznane zostały żydowskie przy−
                    imieniu polskiego rządu podarował Nachumowi  wileje i w Łodzi – rodzinnym mieście artysty.
                    Sokołowowi, przywódcy syjonistycznemu, egzem−  Łódzkie ryciny ze zbiorów Wojewódzkiej i Miej−
                    plarz „Statutu” dla Hebrajskiego Uniwersytetu w  skiej Biblioteki Publicznej im. Józefa Piłsudskiego  STATUT KALISKI
                    Jerozolimie jako dowód dobrych relacji pomiędzy  w Łodzi eksponujemy na wystawie „Artur Szyk –
                    Polakami i Żydami. W końcu 1933 r. artysta na  człowiek dialogu”, dokładnie w 60. rocznicę
                    zaproszenie rządu polskiego zaprezentował swoje  śmierci artysty i 85 lat po tym, jak dzieło zaczęło
                    dzieło w USA w kilku miejscach, m.in. w mu−  powstawać, zainspirowane przewrotem majowym.
                    zeum na Brookynie i w Bibliotece Kongresu. Była
                    to służba idei tolerancji i wolności, której postano−
                    wił być wierny.
                     Pokazując „Statut” Amerykanom Artur Szyk
                    mówił o tradycjach polskiej tolerancji, ale też o
                    niepewnej znowu przyszłości Polski w obliczu co−
                    raz silniejszej i agresywnej polityki hitlerowskiej
                    Rzeszy: „W obliczu hitleryzmu „Statut” nabiera
                    nowego znaczenia. Do niedawna amerykański Żyd
                    myślał o Polsce tak, jak Niemiec chciałby, aby my−
                    ślał – na przekór faktom. Bieda i nędza dotykają
                    wszystkich Polaków, nie tylko Żydów. Na tle in−
                    nych europejskich krajów, takich jak Litwa, Ru−
                    munia, Węgry, Austria czy Niemcy, Polska jest
                    oazą spokoju i bezpieczeństwa dla Żydów. To
                    jeden z niewielu takich krajów w Europie” –
                    podkreślał.
                     Po powrocie ze Stanów Zjednoczonych
                    artysta bardzo przygnębiony sytuacją
                    w Europie przystąpił do pracy nad „Ha−
                    gadą”, by pokazać najświetniejszy okres
                    ludu Izraela – wyjście z niewoli egipskiej.
                    „Statut” był pokazywany coraz rzadziej
                    i tylko jako wybór pojedynczych kart. Ni−
                    gdy więcej iluminowany manuskrypt dzieła
                    Artura Szyka nie był eksponowany w całości.
                     Artur Szyk zamierzał podarować oryginały
                    Polsce, prowadził na ten temat koresponden−
                    cję, ale tak się nie stało. W 1937 r. zabrał je naj−
                    pierw do Londynu, potem do Kanady i USA. Po
                    nagłej śmierci artysty w 1951 r. wdowa sprzedała
                    iluminowane prace amerykańskiemu kolekcjone−
                    rowi. Obecnie znajdują się w Muzeum Żydow−
                    skim w Nowym Jorku.                       Angielski prospekt reklamowy „Statutu Kaliskiego”
                                                              i logo paryskiego wydawnictwa la Table Ronde
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52