Page 73 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Litzmannstadt Getto. Ślady.
P. 73
Koncertmistrzowie orkiestry symfonicznej łódzkiej
filharmonii: Bronisława Rotsztatówna i Karol Żelazo,
Łódź 1946 r.
Samodzielne koncerty dawała najczęściej z towa- (Archiwum Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina)
rzyszeniem Teodora Rydera przy fortepianie, wy- Concertmasters of the Lodz Philharmonic Symphony
stępowała także na żywo – na antenie Polskiego Orchestra: Bronislawa Rotsztatówna and Karol Zelazo,
Radia. Recenzenci chwalili jej wielkie umuzykalnienie Lodz 1946
(Archive of the Arthur Rubinstein Lodz Philharmonic)
i umiar, a przede wszystkim doskonałe przygotowa-
nie techniczne.
W 1935 roku wzięła udział w I Międzynarodowym In 1935 she took part in the 1st International
Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego Violin Competition of Henryk Wieniawski in Warsaw.
w Warszawie. W okresie międzywojennym Rotszta- Between the wars Rotsztatówna taught people how
tówna uczyła także gry na tym instrumencie. Gdy to play the instrument. When the war broke out, her
wybuchła wojna, wraz z rodziną przeniosła się do family moved to the ghetto. They lived at Francisz-
getta. Zamieszkali przy ul. Franciszkańskiej 109, kanska Street 109, then at Franciszkanska Street 129.
potem Franciszkańskiej 129. W końcu przy Lima- At the end, at Limanowskiego Street 26.
nowskiego 26. Despite the difficult conditions in the ghetto,
Mimo ciężkich warunków Bronisława Rotsztatów- Bronislawa Rotsztatówna performed both unofficial
na w getcie występowała zarówno na koncertach concerts in private homes, and in canteens and kitch-
nieoficjalnych w mieszkaniach prywatnych, jak ens, as well as in the House of Culture established
w stołówkach i kuchniach, a także w Domu Kultury on March 1, 1941, at Krawiecka Street. She was one
utworzonym 1 marca 1941 roku przy ul. Krawieckiej. of the most favorite artists of the ghetto, her per-
Należała do ulubionych artystek getta, jej występy formances always gathered a large audience. The
zawsze gromadziły liczną publiczność. Repertuar repertoire was diverse: from Bach to Wieniawski,
miała różnorodny: od Bacha po Wieniawskiego, od from Mozart to Glazunov, but she played also pop-
Mozarta po Głazunowa, ale grała też popularne ular Jewish melodies. Teodor Ryder (1881–1944)
72