Page 74 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Litzmannstadt Getto. Ślady.
P. 74

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Miejskiej w Łodzi
                                                     (z Bronisławą Rotsztatówną), dyrygent – Václav
                                                     Smetáček  z Pragi. Łódź, 19 marca 1948 r. Z zasobu
                                                     Archiwum Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina
                  melodie żydowskie. Na fortepianie akompaniował   Philharmonic Orchestra of the City of Lodz (with
                  jej najczęściej Teodor Ryder  (1881–1944) – przed   Bronisława Rotsztatówna), conductor – Václav
                  wojną dyrygent i pianista Łódzkiej Orkiestry Symfo-  Smetáček from Prague. Lodz, March 19, 1948.
                  nicznej, a także pedagog Konserwatorium Kijeńskiej,   The resource of the Archive of Lodz Philharmonic
                  w getcie twórca orkiestry symfonicznej. Grała też   of Arthur Rubinstein
                  z towarzyszeniem orkiestry pod dyrekcją Dawida
                  Bajgelmana (1887–1944), znakomitego kompozy-
                  tora, dyrygenta wielu przedwojennych teatrów,   accompanied her on the piano the most – before
                  w tym łódzkiego „Araratu”. Niekiedy występowała   the war, he was a conductor and a pianist of Lodz
                  z towarzyszeniem chóru „Hazomir”. W archiwum   Symphony Orchestra, as well as a teacher in the
                  zachowały się nieliczne zdjęcia filigranowej artystki   Conservatory of Kijenska, in the ghetto, a creator
                  na scenie Domu Kultury.          of the symphonic orchestra. She also played with
                    Wykonywana przez nią muzyka była wysoko   the orchestra under the baton of David Bajgelman
                  ceniona zarówno przez publiczność, jak również   (1887–1944), an outstanding composer and a con-
                  przez znawców. W czerwcu 1942 roku Oskar Ro-  ductor of many pre-war theatres, including the
                  senfeld, wiedeński krytyk sztuki, a w getcie jeden   Lodz “Ararat”. Sometimes she performed with the
                  z kronikarzy, który prowadził też przez cały okres   accompaniment of the “Hazomir” choir. The archives
                  pobytu w getcie osobisty dziennik, odnotował, że   preserved a few photos of the tiny artist on the stage
                  koncert skrzypcowy D-dur Ludwika von Beethovena   of the House of Culture.
                  zagrany został przez Rotsztatównę z wielką brawurą.   The music performed by her was highly appreci-
                  Jej grę przyrównał do wykonań najwybitniejszych   ated by both the audience as well as the experts. In
                  skrzypków epoki: Miszy Elmana, Jaszy Hejfetza   June of 1942, Oskar Rosenfeld, a Viennese art critic,
                  i Bronisława Hubermana. W tym samym koncercie   and one of the chroniclers in the ghetto, who ran
                  rozbrzmiała też V Symfonia Beethovena, w której   a personal diary throughout his stay in the ghetto,
                  słychać było – jak pisał recenzent – „demoniczne   noted that the Violin Concerto in D major by Ludwig


                                                                             73
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79