Page 33 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Czas Litzmannstadt Getto. Obrazy filmowe.
P. 33

Twarz anioła









            REŻYSERIA: Zbigniew Chmielewski
            II REŻYSER: Wojciech Wójcik
            SCENARIUSZ: Zbigniew Chmielewski,
            Stanisław Loth
            DIALOGI: Stanisław Grochowiak
            ZDJĘCIA: Stanisław Loth
            SCENOGRAFIA: Bolesław Kamykowski
            MONTAŻ: Zenon Piórecki
            KONSULTACJA: Stefan Grelewski,
            Tadeusz Raźniewski, Józef Witkowski
            MUZYKA: Piotr Marczewski
            DŹWIĘK: Wiesław Ćwikliński
            KIEROWNIK PRODUKCJI:
            Tadeusz Baljon
            PRODUKCJA: Zespół Filmowy Nike,
            WFF w Łodzi
            CZAS TRWANIA: 91 min
            WERSJA JĘZYKOWA: dialogi polskie
            i niemieckie
            ROK PRODUKCJI: 1970
            WYSTĘPUJĄ: Jiri Vrstala – Augustin,
            Marek Dudek – Tadek, Zygmunt   Twarz anioła to film fabularny. W środku łódzkiego getta, mię-
                                      dzy ulicami Bracką, Górniczą i Plater, Niemcy uruchamiają
            Malawski – strażnik w warsztacie,
            Wojciech Pszoniak – ojciec Tadka,   w grudniu 1942 r. obóz koncentracyjny dla dzieci polskich.
            Alicja Zommer – strażniczka   Przywożono je tutaj z całej Polski. Do chwili wyzwolenia Łodzi
            (rzucająca okruchy), Saturnin   w styczniu 1945 r. przez Armię Czerwoną przez obóz przeszło
            Żórawski – komendant obozu  około kilka tys. dzieci. Wielu nieletnich więźniów zginęło na te-
                                      renie obozu. Dzieci klasyfikowane jako „typ nordycki“ wywo-
                                      żone są do Rzeszy, a te, które dożywają 16 roku życia, prze-
                                      noszone do obozów koncentracyjnych dla dorosłych lub trans-
                                      portowane bezpośrednio do Auschwitz-Birkenau.
                                      Bohaterem filmu Chmielewskiego jest 11-letni Tadek, półsie-
                                      rota. Oczami małego chłopca oglądamy rzeczywistość lagru,
                                      w której dzieci traktowane są z takim samym okrucieństwem
                                      jak dorośli w innych obozach koncentracyjnych. Między chłop-
                                      cem a jednym z niemieckich strażników – Augustinem – na-
                                      wiązuje się niejednoznaczna relacja. Mężczyzna pod wpływem
                                      opinii jednego z nazistowskich lekarzy planuje przywieźć żonie
                                      z obozu nordyckie dziecko o uwodzicielskiej twarzy anioła. Na
            Kadr z filmu Twarz anioła,  przemian obłaskawia i upokarza obiekt swojej atencji – Tadka.
            źródło: Studio Filmowe Kadr/  Chłopiec rozpoczyna z nim grę o najwyższą stawkę – o możli-
            Filmoteka Narodowa
                                      wość przeżycia wojny.                                                              B.Z.




                                                Filmy prezentowane w ramach przeglądu  31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38