Page 32 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Czas Litzmannstadt Getto. Obrazy filmowe.
P. 32
Litzmannstadt Getto
REŻYSERIA: Daniel Szylit
WSPÓŁPRACA REŻYSERSKA:
Irena Kukulska
SCENARIUSZ: Daniel Szylit
ZDJĘCIA: Bogdan Chamczyk
MONTAŻ: Anna Kozieja
KONSULTACJA MERYTORYCZNA:
Lucjan Dobroszycki
OPRACOWANIE MUZYCZNE:
Piotr Hertel
KIEROWNIK PRODUKCJI:
Zdzisław Socha
PRODUCENT: Wytwórnia Filmów
Oświatowych w Łodzi
CZAS TRWANIA: 16 min 51 s.
WERSJA JĘZYKOWA: polska
ROK PRODUKCJI: 1965
WYKORZYSTANE MATERIAŁY
ARCHIWALNE:
zdjęcia archiwalne z getta łódzkiego
Mendela Grossmana i Henryka Rossa
oraz zdjęcia przedwojennej Łodzi Litzmannstadt Getto powstało z okazji dwudziestej rocznicy
likwidacji getta łódzkiego. Film otwierają informacje o społecz-
ze zbiorów Żydowskiego Instytutu
Historycznego w Warszawie ności żydowskiej przedwojennej Łodzi, następnie w komenta-
i Archiwum Państwowego w Łodzi; rzu historycznym towarzyszącym archiwalnym zdjęciom
Dziennik Dawida Sierakowiaka, relacjonowane są kolejne etapy: utworzenie getta, organizacja
pieśni Jankiela Herszkowicza pracy, wywózki, Szpera i likwidacja w 1944 r. W finale mowa
jest o ruchu oporu w getcie tworzonym przez komunizującą
grupę Racheli Róży Pacanowskiej-Krengel. Reżyser filmu, Da-
niel Szylit (1924-1987), był osobą, która przeszła przez getto
łódzkie. Stracił w getcie rodziców, a choć siostra reżysera prze-
żyła getto, po jego likwidacji została wywieziona do Auschwitz-
-Birkenau, następnie dzięki akcji hrabiego Folke Bernadotte,
z innego obozu wiosną 1945 r. trafiła do Szwecji. Daniel Szylit
pozostał w Łodzi po likwidacji getta, wyzwolenia doczekał jako
członek „komanda sprzątającego”. Do Szkoły Filmowej zdał
w 1949 r., później pracował m.in. jako drugi reżyser przy Wal-
kowerze (1965) J. Skolimowskiego oraz Słońce wschodzi raz
na dzień (1967) Henryka Kluby. Jego los zmienił ponownie ma-
rzec 1968 r. i kampania antysemicka. Reżyser wyemigrował
do Izraela, gdzie zmarł w 1987 r. T.M.
30 Filmy prezentowane w ramach przeglądu