Page 33 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Artur Szyk, Człowiek Dialogu
P. 33

Album-ksi„¿ka Artur Szyk 2.qxd  2011-09-01  17:04  Page 33
                                                                                                         3
                     W 1943 r. Artur Szyk wyko−
                                                                              z 1943 r. na okładce
                    nał poruszający rysunek dedy−
                                                                              powojennego pisma
                    kowany łódzkim Żydom. Widać
                                                                              „Nasza Łódź”
                    na nim herb miasta i wiosła,                              Rysunek Artura Szyka      3 33 BIOGRAFIA
                    które niszczy nóż ze swastyką.
                    Praca była przeznaczona do
                    Księgi Pamięci Łodzi, która wy−
                    szła w Nowym Jorku nakładem
                    Komitetu Pomocy dla Miasta
                    Łodzi. Praca była też reproduko−
                    wana na okładce książki
                    „Unzer Lodz” (Nasza Łódź)
                    z 1950 r.
                     W tym samym roku artysta
                    wykonał pracę pt. „Z głęboko−                                    „Księga Pamięci Łodzi”,
                                                                                           Nowy Jork 1943
                    ści wołam do Ciebie, Panie”
                    (De profundis).
                     Biblijny Psalm 130 „Z głębo−
                    kości wołam do Ciebie Panie”
                    jest często śpiewany na pogrze−
                    bach czy podczas podniosłych
                    uroczystości. Jest krzykiem roz−
                    paczy, ale też nadziei. Szyk użył
                    cytatu, by zobrazować głębię
                    rozpaczy. Na rysunku widzimy
                    żydowskich męczenników: ko−
                    biety, dzieci, starców zamordo−
                    wanych, w głębi kolejne ciała.
                    Pośród nich jest stary mężczy−
                    zna, wciąż trzymający Torę,
                    a także Chrystus w cierniowej
                    koronie, który trzyma tablicę
                    z dziesięciorgiem przykazań,
                    w tym z piątym: „Nie zabijaj”.
                    Pytanie „Kainie, gdzie jest
                    Abel, twój brat?” pozostaje bez
                    odpowiedzi. Ale artysta odwołał
                    się tu do współczesnych symbo−
                    li. W inicjał Kaina wpisał swa−
                    stykę, w imię Abla wkompono−
                    wana jest gwiazda Dawida.
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38