Page 19 - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi. Artur Szyk, Człowiek Dialogu
P. 19
Album-ksi„¿ka Artur Szyk 2.qxd 2011-09-01 16:53 Page 19
9
A
P
T
K
I
T
G
N
N
O
O
R
A
W
Ó
D
N
G
I
L
I
I
A
W WASZYNGTON I PAKT LIGII NARODÓW
S
Y
Z
Po namalowaniu „Statutu” Artur Szyk kontynuował pracę
nad wielkimi historycznymi dziełami.
Jeszcze w Paryżu w 1929 r. artysta zaczął pracować nad se− 1 19 BIOGRAFIA
rią miniatur poświęconych historii Stanów Zjednoczonych.
Wykonał 38 prac, które tworzą mozaikę historyczno−symbo−
licznych obrazów. Najważniejszym bohaterem cyklu jest pre−
zydent Jerzy Waszyngton przedstawiany przez Szyka jako mąż
stanu, przywódca wojskowy, ojciec narodu, ale też jako zwy−
kły obywatel. W amerykańskim cyklu nie zabrakło Polaków
wspierających dążenia niepodległościowe Ameryki. Obok
prezydenta USA pojawiają się Tadeusz Kościuszko i Kazi−
mierz Pułaski. Prace Szyka pokazywane były w 1931 r. na
Międzynarodowej Wystawie Kolonialnej w Paryżu, a rok póź−
niej – na dwusetne urodziny Waszyngtona – reprodukcje zo−
stały wydane w ekskluzywnej edycji kolekcjonerskiej. Podczas
pobytu w Stanach Zjednoczonych, gdzie zaprezentował swoje
Jerzy Waszyngton ze swoimi żołnierzami
prace, artysta uhonorowany został amerykańskim Orderem z cyklu „Waszyngton i jego czasy”, 1930
Waszyngtona. W 1935 r. rząd polski kupił cykl amerykański
i podczas wizyty w USA prezydent RP Ignacy Mościcki poda−
rował go w imieniu narodu polskiego Franklinowi Roosevel−
towi. Wisiały w Białym Domu do 1941 roku, potem zostały
przeniesione do Biblioteki Roosevelta w Hyde Parku. Artur Szyk wyjechał w 1931 r. do
Genewy na zaproszenie Ligii Narodów.
Zaczął wtedy ilustrować kolejne dzieło
zaplanowane jako duże przedsięwzięcie
– Pakt Ligii Narodów. W tych pracach
pokazywał zarówno zło, które przynosi
wojna, jak i nadzieję na pokojowe
współistnienie różnych ras i narodów.
„To dzieło−modlitwa, którą poświę−
cam moim braciom – żołnierzom róż−
nych narodów z wezwaniem, by nie−
winnie przelana krew ich, ta najwyższa
ofiara, nie poszła na marne” – wyja−
śniał. Jednak Liga Narodów rozczaro−
wała artystę i postanowił nie kontynu−
ować swojego cyklu.
Pakt Ligii Narodów, 1931